Iedere organisatie of team is opgebouwd uit medewerkers die in bepaalde aspecten gelijkaardig gedrag vertonen. Dit gedrag uit zich als de cultuur van een organisatie of een team. Neemt men binnen jouw organisatie of team snel beslissingen of denkt men liever eerst even na over nieuwe ideeën om zeker te zijn? Wordt jouw team graag geconfronteerd met veranderingen of houdt men meer van stabiliteit? Om deze en andere vragen goed te kunnen beantwoorden, kun je het beste de cultuur van je team of organisatie meten.
Een bedrijfs- of teamcultuur kun je in kaart brengen door een groep personeelsleden te interviewen via het attitudegericht interview en nadien de scores in een schema te zetten. Het gemiddelde van de scores geeft een beeld van wat de cultuur is. Wil je een grotere groep medewerkers screenen dan kan je ook de Radar-iWam-vragenlijst gebruiken, een elektronische vragenlijst die de werkattitudes en motivatie van je medewerkers in kaart brengt.
Een cultuuranalyse kan nuttig zijn wanneer je iemand aanwerft en je wilt weten of die in de cultuur van jouw organisatie zal passen. Ze kan ook helpen bij het detecteren van wat je mist binnen je bedrijfscultuur. Bovendien kan je de employee engagement verhogen door beter te begrijpen wat de meerderheid van de mensen motiverend vindt in het werk. Een manager heeft er ook baat bij te weten hoe de cultuur is. Het geeft een idee hoe de werknemers tevreden blijven, welke projecten zullen slagen en welke niet en hoe de slaagkans groter wordt.
Als ik deze cultuuranalyse had gedaan wanneer ik mijn functie van HR Director startte, dan had ik beter geweten welke projecten ik wel of niet had opgestart of ik had ze anders gecommuniceerd.
Herman Vandenbranden, voormalig HR Director bij Pioneer